måndag 20 februari 2017

Varför krockar jag så ofta?

I flera veckor, ja, kanske till och med månader, har jag haft regelbundna återkommande drömmar om att jag kör bil. I drömmen råkar jag alltid ut för någon sorts olycka. Antingen kör jag av vägen eller krockar.
Faktiskt riktigt obehagliga drömmar.
Nu kan ju drömmarna komma av att jag har bilen avställd fram till våren, pga att jag inte hade råd att köpa vinterdäck. Sådant kan så klart påverka. Att köra bil på ishala vägar med sommardäck är ju en skräckupplevelse på riktigt.
Men när jag dels tänker själv och även läser om vad bilar symboliserar i en dröm, så känner jag att det ligger väldigt mycket i det.


Att köra bil i drömmen visar ganska självklart på att styra livet, i den mån det går att styras. Att jag då drabbas av olika olyckor visar på en rädsla att förlora kontrollen. Det behöver inte vara negativt, för även positiva förändringar kan ju innebära att man för en period inte "styr" själv över livet.


Det är precis detta jag känner så starkt numera, att det är så många förändringar på gång i mitt liv, att jag inte riktigt hinner med. Det är både yttre och inre förändringar. Till det yttre hör bl a att jag håller på och byter jobb. Jag har ännu inte fått något, men jag är i alla fall kallad på en intervju (önska mig lycka till) och har även sökt några andra som jag hoppas på. Även om jag vet att jag verkligen behöver göra det, känns det lite otäckt innan det nya har "satt sig" i systemet. Likaså är det förändringar kring hur jag definierar mig själv i förhållande till mitt skrivande och skapande. Ekonomin har varit fasansfullt knagglig i vinter vilket jag skrivit om tidigare. Jag tycker att jag har tappat kontrollen över mitt hem och allt som krävs för att vardagen ska fungera, vilket får mig att känna mig helt misslyckad som människa i allmänhet och mamma i synnerhet. Stressdrömmar som hör ihop med detta är definitivt inget att förvånas över.


Ja, det finns mycket mer att fundera kring de här drömmarna om bilolyckor.


Jag är så fascinerad över hur drömmar så tydligt, men på ett symboliskt språk, kan visa var vi står i livet. Och för min del, mitt i alla dessa stressdrömmar, så klingar en strof från en gammal psalm i mitt huvud.


Blott en dag, ett ögonblick i sänder.


Malin. Andas lugnt. Ta en dag i taget. Överlev den.
Det kommer en dag då du i drömmen kommer att sitta vid ratten till en Jaguar. Då kommer du att sjunga en annan psalm:




Då brister själen ut i lovsångsljud, tack store Gud, tack store Gud.


Se där. Nu kom det fram, referensen till det som finns inom den kristna tron. Och nog finns den där, även om den för all del blandas ihop med lite annat hokus pokus också;)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar