tisdag 31 januari 2017

Var det Trump han profeterade om?

Tidigare i mitt liv var jag engagerad i kristna församlingar. Det innebar ibland att lyssna till profeter som profeterade om framtiden.
Inget konstigt med det. Framtiden sias av såväl kristna profeter som spåkvinnor- och gubbar av alla de slag.
Man får tro vad man vill om sådana budskap. Jag minns inte längre mycket av det jag då hörde, det är så längesedan.
Ett budskap satte sig dock i mitt minne. Jag kommer ihåg hur "profeten" såg ut, men inte vad han hette. Jag är ganska säker på att vi befann oss på en sommarkonferens ordnad av EFS (Evangeliska fosterlandsstiftelsen) i Timmernabben, norr om Kalmar.
Detta var några år innan milleniumskiftet. Folk var oroliga för framtiden. Det gick många rykten om datorsystem som skulle krascha till exempel.
Mannen började profetera över det nya årtusendet. Kanske han profeterade över många saker. Det minns jag inte.
Jag vet bara att han pratade om USA.
Han berättade att hemska saker skulle hända där.
Dollarn skulle falla.
Landet skulle hamna i en ekonomisk kris.
USA-s roll som världens ledande nation skulle falla.
Än värre saker målade han upp för oss häpna och kanske tvivlande åhörare. Inte skulle väl något sådant kunna hända?
Det gjorde det inte heller.
Det blev 2000 och livet lunkade vidare, både hemma och i USA. Inga kraschade datorer och ingen kraschad ekonomi i USA.
Kanske han faktiskt hade fel, den där profeten?
Men hans ord har dröjt sig kvar i mitt minne.
När jag nu ser vad som sker i USA, med Trump som president, återkommer det än starkare.
Är det nu det sker, det som den där mannen profeterade om för ca 20 år sedan?
Jag vet inte. Ingen vet. Men förvånad över vad som händer, är jag egentligen inte. Jag har varit beredd på det i många år.
Det innebär inte att jag tycker om det.
Inte alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar