söndag 15 januari 2017

Är det känsligt att fråga om människors yrken?

Idag har jag för första gången fått ett inlägg i en grupp på Facebook borttaget. Det känns så nytt och ovant att jag nästan känner olust.


Så här var det.


Generellt sett upplever jag att människor tycker att det är okej att raljera över dansband. Många av mina bekanta har fördomar om vilka som dansar,  vilka samhällsklasser de kommer ifrån och vad de jobbar med och så vidare. För egen del tycker jag att det kan vara härligt att inte veta det här om dem jag dansar, eftersom det inte är det som är viktigt, utan att det är dansen som är i fokus. Ändå kan de här attityderna från människor i min omgivning få mig att ibland undra hur det egentligen ser ut på dansgolvet.


Därför la jag ut en fråga i en dansgrupp på facebook jag är med i om det. Jag motiverade frågan  med detta, att jag så ofta möter fördomar om oss som dansar. Jag var också tydlig med att vi inte ÄR det vi jobbar med, men att det ändå är spännande att se variationen.


Det drösade in svar. Jag fick veta att folk var undersköterskor, chefer, lokalvårdare, kemister, journalister. poliser, lastbildschaufförer, arbetsförmedlare och en massa annat. Det var riktigt häftigt faktiskt att se vilket bredd rent yrkesmässigt det finns ute på dansgolvet. Det var inte utan att jag själv blev konfronterad med egna fördomar och blev förvånad. En nyttig erfarenhet.


En och annan ifrågasatte frågan och undrade vad den hade med dans att göra, men några av de andra svarade då att eftersom så många svarat så var det nog många som tyckte det var intressant att veta. De skrev också att ingen troligtvis skulle anteckna namn och yrke för att använda i något annat sammanhang.


I min värld var detta en helt oskyldig men ganska intressant fråga. Jag la ingen värdering i den. Jag tvingade ingen att svara.


På samma sätt frågas det ibland i mina författargrupper vad folk jobbar med, förutom skrivandet. Det är lika spännande där att se bredden. Dock finns det inte lika många förutfattade meningar om skrivande människor som om oss som gillar bugg och fox vilket gör att frågan (för mig) inte är riktigt lika intressant.


Hur som helst. Efter en stund märkte jag att mitt inlägg var borttaget. Det måste ha varit någon som rapporterade det till administratören för gruppen och därefter togs det bort.


Det är ingen big deal egentligen. De tyckte kanske helt enkelt inte att det passade in i gruppen. Men jag tycker alltid det är så jobbigt om nån tycker att jag har gjort fel. Trots att minst 60 svarade på min fråga, går jag med känslan att jag har gjort bort mig. Jag hoppas att det inte upplevdes som att jag "trampade någon på tårna", för det var inte min avsikt.


Nåväl. Lika lite som jag kommer ihåg namnen på dem som svarade på inlägget, lika lite kommer kanske de ihåg att det var jag som ställde frågan. Så viktig är jag ju inte:)


Men utifrån den här erfarenheten ställer jag en fråga till er.


Tycker ni att det är känsligt att fråga om människors yrken?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar