fredag 29 januari 2016

Ett misstag behöver inte vara en katastrof

Ett misstag behöver inte alltid vara ett misstag. Åtminstone ingen katastrof. Det säger jag strängt till mig själv, ofta.
Istället kan ett misstag vara ett sätt för oss att få upp ögonen för saker som vi aldrig hade upptäckt annars.

Så kan det även vara i akvarellmålning. När jag välte ut en kopp med röd färg över min lilla magdansös, blev jag först Sur. Inte för att den var på väg att bli ett mästervärk, men ändå. Den fula, röda fläcken var ju inte tänkt att vara där.

Men sen när jag tittade lite närmre på målningen, insåg jag att det kunde bli en rätt cool effekt. Så jag målade klart den och tycker numera att det inte finns nåt fel alls med den. Förutom mina egna konstnärliga missar då förstås, såna som jag tänker träna bort.

Så tänk positivt. Var inte rädd för misstag, varken i verkliga livet eller nån annanstans!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar