torsdag 3 september 2015

I folkvimlet på Ica Maxi

Idag har jag varit på Ica Maxi i Jönköping och signerat böcker. Det var inte med några höga förväntningar jag åkte dit, utan jag tänkte att "ja, ja, jag får väl testa detta också."

Förutom att jag redan efter 10 minuter sålde första boken och därefter sålde mer än jag nånsin hade hoppats, så var det många saker som hände som jag vill dela med mig av.

Det kom förbi en utländsk familj, muslimer antog jag p g a kvinnans slöja. Jag frågade dem om de läste böcker. Det gjorde de, sa de och berättade att deras favoriter var Astrid Lindgrens böcker. De ville gärna läsa sånt som lärde dem om svenska seder och historia. Då presenterade jag ungdomsboken Kyrkan brinner för dem som ju handlar om Sveriges första civila krig, där danskarna brände ner kyrkor och hela byar där de drog fram genom Småland. De tyckte den verkade oerhört spännande och köpte den av mig. Vilken förmån att kunna hjälpa till att sprida kunskap om en viktig med relativt glömd del av vår historia till en familj från Irak.

När jag berättade om När minnen får liv för folk, var det flera stycken som sa "Den har jag hört om. Har du inte pratat om den i radio?" Jodå, visst har jag gjort det, för sisådär 2.5 år sen. Tänk att folk fortfarande minns det. Det är rätt fantastiskt ändå. Gjorde jag ett sånt starkt intryck, eller kanske det är så att radiolyssnare har gott minne överlag? Jag lyssnar tyvärr själv sällan på radio, så jag vet inte.

En dam som var där och köpte en roman, tittade på alla böckerna, även dem för barn och öste beröm över dem. "Vilka fantastiskt fina böcker du skriver". Det värmde mig i hjärtat, för jag önskar ju verkligen att mina böcker ska göra skillnad.

Tre människor av alla jag träffade idag påpekade att de hade sett mig i tv, varav två till och med mycket väl visste var och när. Alla dessa tre var män, i övre medelåldern. Ingen av dem hade jag förväntat mig skulle titta på ett sådant program. Tänk så fel man kan ha om folk ibland.Man ska helt enkelt aldrig döma hundar efter håret:)

Ja, så ni ser att jag hade en rätt rolig dag idag, i folkvimlet på Ica Maxi. Nästa torsdag ska jag dit igen. Vad månne hända då?

2 kommentarer:

  1. Du får göra posters: "Tv-profilen signerar sina böcker ... " Då blir det nog ännu mer folk där :)

    SvaraRadera