fredag 18 september 2015

Bättre upp nästa gång

Jag skriver för Kyrknyckeln. Det är en tidning som ges ut av svenska kyrkan där jag bor och delas ut till alla hushåll. Inget stort och märkvärdigt alls, med andra ord.

I somras hade jag fått i uppdrag att intervjua en äldre gentleman som tydligen är lite halvkänd inom kyrkans värld. Jag behandlade honom dock som vilken annan helst av dem jag intervjuade. 

Jag var tvungen att ha med sonen, vilket jag som ensamstående mamma  haft många gånger. Men. Låt mig säga så här. Den här gången blev det inte lyckat. Han lessnade efter ett tag. Började tjata. Jag är van vid det och tyckte att jag hade fokusen rätt bra ändå på intervjun. Det tyckte dock inte herr halvkändis. Han uttryckte gång på gång irritation över att jag inte kunde ha honom i fokus. Själv blev jag mer stressad över hans reaktion än över sonen. Dessutom svarade han inte då bra på de frågor som jag tyckte var intressantast. Det gjorde mig helnervös för jag tyckte inte jag fick ihop nåt bra material.

Jag kände mig rätt misslyckad när jag  åkte därifrån och inte blev det bättre när jag fick veta att han ringt till ansvarig för tidningen och beklagat sig. Förutom sonen, hade jag heller inte vetat vem han var. 

I efterhand inser jag at han är van att betraktas med oerhörd vördnad och respekt, vilken han inte fick av mig. Och att jag dessutom hade mage att ta med ett barn till intervjun, måste ha stört hans majestäts höghet enormt. Han är nog inte van vid sånt. Men jag är ju bara en liten amatörskribent för ett litet kyrkoblad.

Hur som helst har jag känt ett enormt obehag över detta sen dess. Verkligen känt mig dum och misslyckad. Han ville godkänna texten innan den trycktes, annars skulle "chefen" göra intervjun.

Nyligen fick jag veta att min text kom med, samt att mannen i fråga till och med varit imponerad av att jag lyckats få till den så bra.

Av detta har jag lärt mig två saker:

1, oroa dig inte i onödan
2. Lyssna till din inre röst. Min hade nämligen tydligt sagt ifrån att inte ta på mig den intervjun, men jag struntade totalt i den för att jag hade svårt att säga nej,

Bättre upp nästa gång!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar