tisdag 23 juni 2015

En röd liten stuga



Jag har en sommarstuga. Jag köpte den för 13 år sedan, i samband med min 30-årskris brukar jag tänka. Då hade jag ingenting. Ingen man, inga barn, ingen fin lägenhet.

"En sommarstuga ska jag i alla fall ha".

Så tänkte jag, och köpte en liten stuga i Trånghalla som ligger ca 1 mil utanför Jönköping. Där finns varken el eller vatten indraget, men den är väldigt mysigt. När jag väl är där, njuter jag verkligen av lugnet det ger mig, samtidigt som jag snickrar och grejar med olika projekt.

Problemet genom åren är just att jag så sällan åker dit. Det blir helt enkelt inte av, av olika skäl.

Jag har ofta tänkt att antigen gör jag ett ryck och renoverar upp den, drar in el och vatten så att man lättare kan bo där över längre tid, vilket jag har noll budget för, eller så säljer jag den. Ändå har jag inte kunnat förmå mig till att göra det. Den är ju trots allt mitt lilla smultronställe, om så bara ett fåtal gånger om året.

Nu känner jag tydligt att jag måste ta ett beslut. Det är inte försvarbart längre att ha en fastighet, om än bara en liten stuga, som får stå och förfalla. Det är ju det den gör, om jag inte lägger ner något arbete på den. För mig kommer det att bli den stora frågan nu i sommar. Sälja. Eller behålla, med allt vad det innebär.

Om jag säljer kommer jag Aldrig mer på att få känna doften av solvarm stugaltan på morgonen eller ligga i hängmattan mellan de två höga ekarna. Å andra sidan, om jag säljer kommer jag att få loss ett antal tusen kronor som jag kommer att kunna uppleva mycket somrigt med på annat håll för.

Ja, Det finns många för- och nackdelar i de flesta beslut man måste ta i livet. för min sinnesfrids skull, vet jag att jag borde sälja. Allt man äger, kräver också tid och engagemang, vilket är en bristvara för mig. Min tid och engagemang går ju i första hand till annat.

Hur skulle ni resonera i en sån här situation?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar